Efter mycket funderande och att
min son Ola ville ta över min Fiat Panda 4x4 slog jag till och
köpte elbil.
Mycket surfande blev det, till slut kom jag fram till att en
begagnad Renault Zoe är det bästa alternativet för mig. Hittade
en från 2017 som bara hade gått 1700 mil på Reimers i Örebro.
Som ny!
Varför köper man elbil. Ja, i mitt fall är det en blandning av
omsorg om moder jord kombinerat med ett livslångt bil- och
teknikintresse.
Det enda absoluta kravet jag hade är att batteriet måste räcka
för att köra till barn och barnbarnen i Lund, så det blev en Zoe
med ett 41 kWh batteri.
Att köra hem bilen från Örebro
var mitt första äventyr i elbil.
Jag la upp resan med tre laddpauser. Vågade inte lita på
räckviddsmätaren, även om det ingår gratis bärgning till närmsta
laddare i min batterihyra.
Det här med laddpauser var ett
helt nytt sätt att resa för mig. Inte bara med fokus på att
komma hem asap. Förbaskat trevligt att ta både en middagspaus
och ett par fikapauser på hemresan.
Sommartid räcker batteriet ca
30 mil och på vintern ca 20 mil. Så en resa till Stockholm
sommartid gör jag med en laddpaus på ca en timma.
Hade jag haft fossilbil hade jag ändå stannat och fikat någon stans på
vägen.
Jag känner mig verkligen helt fri och har ingen "räckviddsångerst"
som fossildrypande motorjournalister skriver om hela tiden.
Ordet är INTE uppfunnit av en elbilsägare, det kan jag lova.
Sånt finns inte i den tystnad och frid som en resa med elbilen
bjuder.
Kommer på mig själv med att
understundom vilja "köra en runda". En känsla jag inte fått
sedan jag körde omkring i Engelska sportbilar på 70- och
80-talet.
Det krävs dock att man
installerar en laddstation hemma, för att slippa ligga längs
vägarna och ladda hela tiden. Man får statligt stöd med 50% av
kostnaden.
Så nu far jag fram med en
elkostnad på ca 2:- per mil och skiter högaktningsfullt i hur
bensinpriset far upp och ner!
Håkan Robertsson
Hakan@Robertssons.nu
TILL TEKNIKENS
VÄRLDS TEST AV ZOEN
|