Uppdaterad 18 augusti 2024

.

Renault Zoe 2017

Nu har jag tagit steget till elbil och det finns ingen väg tillbaka mot fossilbil. Det kan jag lova er!

Renault Zoé (@ZoRenault) / Twitter





 

 




Fiat Panda 4x4 NEW
Fiat Panda 4x4 Climbing
Fiat Panda 4x4
Om Fiat Panda
Punto Cabrio
X-1/9
Golf GLI Cab
www.FIAT.se
Förstasidan

Test Teknikens Värld

 

Relaterad bild

Relaterad bild

 

 

Efter mycket funderande och att min son Ola ville ta över min Fiat Panda 4x4 slog jag till och köpte elbil.

Mycket surfande blev det, till slut kom jag fram till att en begagnad Renault Zoe är det bästa alternativet för mig. Hittade en från 2017 som bara hade gått 1700 mil på Reimers i Örebro. Som ny!

Varför köper man elbil. Ja, i mitt fall är det en blandning av omsorg om moder jord kombinerat med ett livslångt bil- och teknikintresse.

Det enda absoluta kravet jag hade är att batteriet måste räcka för att köra till barn och barnbarnen i Lund, så det blev en Zoe med ett 41 kWh batteri.

Att köra hem bilen från Örebro var mitt första äventyr i elbil.
Jag la upp resan med tre laddpauser. Vågade inte lita på räckviddsmätaren, även om det ingår gratis bärgning till närmsta laddare i min batterihyra.

Det här med laddpauser var ett helt nytt sätt att resa för mig. Inte bara med fokus på att komma hem asap. Förbaskat trevligt att ta både en middagspaus och ett par fikapauser på hemresan.

Sommartid räcker batteriet ca 30 mil och på vintern ca 20 mil. Så en resa till Stockholm sommartid gör jag med en laddpaus på ca en timma.
 Hade jag haft fossilbil hade jag ändå stannat och fikat någon stans på vägen.
Jag känner mig verkligen helt fri och har ingen "räckviddsångerst" som fossildrypande motorjournalister skriver om hela tiden. Ordet är INTE uppfunnit av en elbilsägare, det kan jag lova. Sånt finns inte i den tystnad och frid som en resa med elbilen bjuder.

Kommer på mig själv med att understundom vilja "köra en runda". En känsla jag inte fått sedan jag körde omkring i Engelska sportbilar på 70- och 80-talet.

Det krävs dock att man installerar en laddstation hemma, för att slippa ligga längs vägarna och ladda hela tiden. Man får statligt stöd med 50% av kostnaden.

Så nu far jag fram med en elkostnad på ca 2:- per mil och skiter högaktningsfullt i hur bensinpriset far upp och ner!


Håkan Robertsson
Hakan@Robertssons.nu


TILL TEKNIKENS VÄRLDS TEST AV ZOEN