Ääääntligen ett nytt Fiat-projekt...
En vit som skall vara mitt transportmedel
denna vinter och en röd reservdelsbil.
Sen jag hade min Lada Niva 4x4 på åttiotalet
har jag längtat efter nåt fyrhjulsdrivet, både för nytta och nöje.
Jag har aktivt letat efter en Panda 4x4 det
senaste året.
De kostade 70 000:- som nya, alldeles för mycket pengar tyckte jag på den
tiden. Men som begagnade (10-12 tusen mil) är de vettiga i pris.
Låg bensinförbrukning (0.46 l/mil) billig
försäkring, låg skatt och mycket skoj för pengarna. Jag hittade två stycken
i Lerum! Den röde skall räknas som reservdelsbil. Men om jag funderar på att
totalrenovera den. Kunde bli ett trevligt flerårigt fritidsprojekt.
Riva ut allt
Bestämde mig för att fräscha upp den vite först. Den verkar friskast. Jag
började med att riva ut det mesta av inredningen för att se hur det såg ut
undertill. Man befarar alltid det värsta. Men döm om min förvåning när jag
bara hittade ett litet hål i golvet!!!
Det var bara att fixa hålet, rengöra och
polera upp all invändig lack med Turtle Nano Polish (oerhört lättjobbad
produkt) och så ett varv med d:o vax.
Sen bytte jag alla lamporna i
instrumentpanelen. Trist om varningslamporna inte funkar..
Pandan är oerhört lättmekad. Med en 13 cm
ringnyckel och en stjärnskruvmejsel kan man plocka ner den i beståndsdelar
på en dag.
Skumtvätt
Efter dammsugning skumtvätt av all tyginredning, stolar och paneler. Jag
köpte en enkel våtdammsugare på ÖB. Oerhört smidigt. Först spraya på lite Mr
Muscle, sen borsta med en ny diskborste doppad i ljummet vatten med Ajax
Allrengöring i. Till slut suga torrt med våtdammsugaren. Efter fyra timmar i
höstsolen var all inredning torr och redo att monteras tillbaka i bilen. Jag
passade på att lägga in nya ljudisoleringsmattor. Man kan aldrig få Pandan
för tyst...
Snabblagning
Givetvis är det lite rost i samtliga tre dörrarnas nederkanter. Eftersom jag
inte vill köra omkring med en vit bil med rostbruna kanter, spacklade jag
till och lackade över nederkanterna.
Byte av alla oljor, filter och tändstift
Åkte ner till OK-Q8, (de har en lift man kan hyra). Bytte oljor i kardan,
växellåda och motor. 1 500 kronor kostade oljor, filter och tändstift. Isses...
Bytte tändstiften också. Kollade kamremmen. Den ser ny ut. (Dessutom klarar
Firemotorn att remmen går av utan att ventilerna kraschar.)
Polering och vaxning
Sen utvändig polering med Turtle Nano Polish och vaxning med deras Extreme
Nano Vax. "Black Crome" på alla plastpaneler och bilen "ser ut som ny".
Besiktning
Efter en veckas pyssel gick jag in till datorn och kollade om
Bilbesiktningen hade nån tid till mig. En ledig tid idag!!! Om fjorton
minuter - jag tar den!
Iväg som ett jehu, saatan har glömt att fixa
blinkern höger fram. Äsch, det blir nog fler anmärkningar, tänkte jag när
jag just kom på att jag glömt lägga i varningstriangeln, suck...
Besiktningsmannen var imponerad. -En Panda
88:a i sånt skick! - den borde varit rostig upp till dörrstolparna, sa han
skämtsamt.
Han hittade läckage på framstötdämparna, och
givetvis trasiga blinkern och frånvaron av varningstriangel.
Blinkern fixade jag på fem minuter. Bara lite
oxid på kontakterna. Jag passade på och bytte alla glödlampor, runt om,
samtidigt.
Stötdämpare är beställda - sen får vintern
komma när den vill. Jag befinner mig ändå i garaget och jobbar med "den
röde".
Fyra nya stötdämpare kostade nästan 4000:- men
pandan blev som en ny bil att köra. Nu får Kung Bore komma när han vill.
24.11.2008
Bilbältesproblem
Skulle kört Terräng Touring
med Sweden Offroad i lördags med Pandan.
http://www.swedenoffroad.com/
Tror du inte att säkerhetsbältet låste
sig förra veckan på biljävlen. Det gick varken att få ut eller in.
Jag rev ner inredningen i bilen, satte
in bältet från mig reservdelsbil – monterade hela inredningen och
skulle provköra. Dä räckte knappt bältet över till fästet, och
definitivt inte över min mage. Jag har aldrig kört reservdelsbilen
så jag hade ingen aaaaaning om att bältet inte var original.
Beställde ett bälte från en skrot – men det hann inte fram till i
lördags.
Ja isses va de kan va svårt ibland.
Att få komma ut i backarna och prova ”den lille” i verkligheten.
04.04.2009
Bladfjädern vänster bak gick av
Bilen har lutet lite åt
vänster. Det har blivit lite skämtsamma kommentarer från goda vänner
om min vikt... Bladfjädern har väl varit utmattad. Tur att man har
reservdelsbil. Lite 5,56 på muttrarna, vänta några dar, köra bilen
till Kalle för att få hjälp - och så var det ordnat. Nu är den lika
hög bägge sidorna!
|