|
Akterut anger befintlighet, något
finns akterut.
Exempel: "Flaggspelet finns längst
akterut".
Akteröver anger riktning, man
beger sig akteröver.
Exempel: "Revengegrundets fyr rakt
akteröver".
Angöra. Att gå in så pass nära
mot land att man bestämma sin position.
Vid territorialvattengränsen finns s.k.
angöringsbojar som markerar början på en
farled.
Ankare. Ett föremål vars syfte är
att fällas/hivas överbord för att sedan
fästa i sjöbotten för att hålla fast ett
fartyg.
Anlöpa. Att komma fram till sin
destination. T.ex. gå in i (anlöpa) en
hamn.
Ansätta. Att med hjälp av
ansättningsskruvar eller taljor styva
upp ett fartygs stående gods.
Avhåll. Några öglor lagda runt en
pollare eller ett spel för att minska
belastningen vid firning.
Avrusta. Att avrigga ett fartyg
samt vidtaga åtgärder för att
skydda/förrådsställa materielen i land.
Segelbåtar och andra mindre fartyg
avrustas i regel varje höst.
Bardun. Stående gods som stöttar
stångtopp till däck i akterlig riktning.
Barkass. Stor, tung båt för
transport av tyngre last. Är oftast
avsedd att halas/firas i dävertar på
större fartyg.
Barlast. Tungt material, även
vatten eller bränsle, som placeras i
botten under vattenlinjen för att öka
ett fartygs stabilitet.
Bedarra. Då hård vind eller storm
avtar i styrka.
Befälhavare. Chefen på ett
handelsfartyg, (se Fartygschef).
Beknip. Ett tåg eller en knop är
i beknip då det fastklämts så att det ej
utan vidare kan lossas.
Belägga. Att fastgöra ett tåg
eller en ända så att det lätt kan
lossas, men ej kan komma loss av sig
självt.
Bensel. Att med garn naja ihop
två tåg så att de ej kan löpa.
Beslå. Att medelst tränsling
hålla ihop och fastgöra ett bärgat segel
till bom, mast eller rå.
Bestick. Hjälpmedel vid
navigering, t.ex. passare, transportör
och linjal.
Bestickföring. Innebär att man
kontinuerligt fastställer sin position
med hjälp av ytobservationer och
beräknar ny/fortsatt kurs, samt för in
denna i sjökortet.
Bidevind är när man seglar med
vinden för om tvärs, kallas även
sträckbog.
Bleke. Vindstilla, stiltje.
Bordläggning är den yta som
skiljer insidan av båten från vattnet på
utsidan.
Tillsammans med de balkar och spant som
bär upp den bildar det skrovet. Ej att
förväxla med ombordläggning (se Lägga
ombord).
Bränning. Uppkommer då en våg
stöter på ett hinder och slutar sin bana
i en vit kaskad av skum. En tydlig
varningssignal som tyder på grunt
vatten.
Båt Se Fartyg.
Bänka. Att i sjökortet mäta
distansen till en bestämd plats.
Bära av. Att hindra en båt från
att stöta mot eller hugga mot en kaj
eller dylikt.
Bära hän. Att påskynda ett
arbetes utförande. Liktyding med "Sätt
fart!"
Bäring är vinkeln mellan norr och
syftlinjen till ett föremål.
Exempel: En fyr som finns rakt österut
från ett fartyg ligger på bäring 90
grader från fartyget, fartyget ligger på
bäring 270 grader från fyren.
Dejsa. Att under segling göra
fart akteröver.
Deplacement är vikten av den
vattenmassa som fartyget undantränger,
d.v.s. totalvikten av fartyg med last
och allt.
Deviation är det vinkelfel som
uppstår då ledande föremål på båten
påverkar kompasen. Detta vinkelfel är
olika på olika kurser och kompenseras
antingen av kompensationsmagneter i
kompassen eller med en deviationstabell
där vinkelfelet för varje kurs finns
införd. (Se Missvisning).
Dikt. Så mycket det går. T.ex.
dikt bidevind eller rodret styrbord
dikt.
Dirk kallas det tåg som håller
upp bommen då seglet inte är hissat.
Dragg. Ett slags lättankare med
fyra flyn som är infällbara mot läggen
för att underlätta stuvning.
Dragga. När ett fartygs ankare
släpar längst sjöbotten. Kan även betyda
att med en dragg försöka fånga ett
föremål på botten.
Durk. Golvet på ett fartyg heter
durk. På örlogsfartyg även särskilt
förvaringsutrymme t.ex. ammunitionsdurk.
Dykdalb. En kon av stockar
nedslagna i sjöbotten. Används för att
fästa förtöjningsgods vid då man som
regel förtöjer mellan dykdalben och
kajen. Namnet härstammar från dess
konstruktör, hertigen av Alba (duc
d'Albe).
Dyvika. En propp till länshål för
avtappning av vatten i båt. Proppen
används till att hindra att vatten
tränger in i båten.
Däck. Dels med innebörden "ute i
det fria" (ute på däck) och dels
"våningsplan" ombord, t.ex. bildäck på
passagerarfärjor och artilleridäck på
äldre örlogsfartyg.
Dävert. En hissanordning för att
på större fartyg hala/fira livbåtar
eller barkasser.
Enslinje. En linje som löper
genom två väl synliga föremål och kan
användas för navigering. Ofta sätts
sjömärken ut så att de bildar en
enslinje som sammanfaller med en farled.
Ensmärke. Ett väl synligt föremål
eller sjömärke. Två ensmärken bildar en
enslinje.
Fall. Tåg med vilket segel
hissas.
Falla av sägs ett fartyg göra när
dess förstäv avlägsnar sig från vinden.
Motsatsen är lova.
Fallgirighet. Ett segelfartygs
benägenhet att vid midskepps ror falla
av. Ett fallgirigt fartyg måste stöttas
med rodret mot vinden för att hålla rak
kurs.
Fallrep eller fallrepstrappa.
En trappa som fälls ner längst ett
fartygs styrbordssida och gör så att
folk kan komma till och från fartyget i
små båtar, t.ex. barkasser.
Famn. Maritimt längdmått, sex fot
eller 1,829 meter. Har flitigt använts
för bl.a. havsdjup men ersätts alltmer
av det metriska systemet.
Fartyg. Varje farkost som kan
användas till transport på vattnet och
med minst 12 m längd och 4 m bredd.
Mindre fartyg kallas båt. Undantag är
undervattensfarkoster vilka kallas
ubåtar oavsett storlek, samt farkoster
som saknar skrov, t.ex. flottar och
svävare.
Fartygschef. Chef på
örlogsfartyg, (se Befälhavare).
Fendert eller fender.
Buffert av mjukt material för att ta upp
stötar vid t.ex. tilläggning, (se
Frihult).
Fira. Att kontrollerat ge efter
på ett tåg så att firningen när som
helst kan stoppas (i motsats till "låta
gå" då ett föremål tillåts falla fritt).
Firning kan ske med eller utan avhåll
Fira är motsatsen till hala.
Flaggspel. Flaggstången längs
akterut där nationalitetsflaggan förs.
Fribord är fartygssidans minsta
höjd över vattenytan.
Frihult. Timmerbitar eller
bildäck som hängs ut över fartygssidan
för att skydda denna. Till skillnad från
fendertar kan en frihult vara permanent.
Frimärke. Märken som bildar en
enslinje som går fri från grund. Har
inget med normal postgång att göra
Frälsarkrans. Livboj av cirkulär
typ.
Fyr. En fyr är ett sjömärke som
nattetid vägleder sjöfarten medelst
ljussignaler. De är ofta stål- och/eller
betong-konstruktioner som är placerade
vid strandkanten eller på grunt vatten.
Fyrkaraktär. För att underlätta
identifieringen av fyrar så finns det
faststälda fyrkaraktärer som återfinns i
sjökortet. Dessa betecknas med
förkortningar av deras engelska namn,
t.ex. "Q(3)","Iso 6s", "Fl(2) 6s", "Mo(-•-)
10s".
Förfånga. Att avlösa vakter och
poster.
Förtöja. Att lägga förtöjningståg
mellan båt och kaj så att båten inte kan
driva iväg.
Förut. Anger befintlighet.
Exempel: "Ankaret är placerat förut".
Föröver. Anger riktning. Exempel:
"Dra den där tampen föröver".
Gaj. Kallas det tåg eller kätting
som stöttar bom eller dävert. På
segelbåtar kallas det gaj som stöttar
storbommen för dirk, denna lossas då
storseglet är hissat.
Gardjärn är en avbärare av
kraftiga stålrör som är till för att
skydda ett fartygs bordläggning när det
ligger vid kaj. Det finns oftast ganska
långt akterut.
Gippa. Vid länsning gira så att
bomseglet slår över och vinden kommer in
från andra sidan. Vid kraftig vind bör
man ta hem på storskotet (och ducka)
innan man gippar då kraften på bommen
kan bli mycket stor.
Glas. På fartyg är varje vakt är
indelad i åtta glas om tretio minuter.
"Fyra glas" kan alltså betyda klockan 2,
6, 10, 14, 18 eller 22 beroende på
vilken vakt det är. Förr i tiden slog
man alltid tiden i glas på skepsklockan.
Se även vakt.
Grogg Ursprungligen dagsransonen
24 cl rom per brittisk flottist, utspädd
med fyra gånger så mycket vatten.
Uppkallad efter amiral Edward "Old Grog"
Vernon, vars öknamn syftade på hans
slängkappa i det grova halvsidentyget
grogram.
Gå upp i vind gör man när man
styr rätt emot vinden.
Gös. Liten flagga som förs av
örlogsfartyg i hamn på gösstake i fören.
Hala. Att medelst tåg eller talja
hissa upp ett föremål.
Hala in/hem. Att hala ytterligare
på ett redan styvt tåg.
Hala ned. De flesta föremål halas
när de ska upp och firas när det ska
ner, utom flaggan som hissas på morgonen
och halas (ner) på kvällen.
Hala upp. Att medelst
förtöjningstågen förflytta en båt som
ligger vid fartygssidan föröver.
Halkip. Öppning eller beslag vid
relingen i för och akter. Förtöjnings-
och akterlinor bör löpa genom dessa för
att skyddas mot nötning.
Hals. Tåg med vilket ett råsegels
främre nedre horn hålls fast och
manövreras. Ett fartyg seglar för
babords halsar när det har vinden in
från babord. För fulla halsar innebär
att man i bidevind släpper ut halsarna
så mycket det går för att kunna gå upp
högt i vind.
Halvvind innebär att man har
vinden tvärs in om styrbord eller
babord.
Hem. Att ta/hala hem på ett något
innebär att man drar det till sig. T.ex.
"Ta hem ankaret" innebär att det dras
upp från sjöbotten och in på sin plats i
båten. "Ta hem det lösa" är samma som
att styvhala. "Ta hem på storen" betyder
att drar in bommen med storskotet.
Hissa En flagga hissas på
morgonen och halas (ner) på kvällen.
Hiva. Används i betydelsen kasta
något överbord t.ex. ett lod eller ett
ankare.
Horn. Ett hörn på ett segel,
t.ex. Skothorn.
Hugga. 1) Att hugga en hake är
att fästa den i någonting t.ex. en ring
eller bult.
2) En båt hugger när den upprepade
gånger stöter emot sjöbotten, kajen
eller en annan båt.
Hålla är ett vanligt ord i många
sammanhang.
*
Hålla an/igen är att hålla fast
någonting och avvakta eller bara
avvakta.
Hålla emot är att bromsa en
rörelse t.ex. ett fallande föremål
Hålla kurs är att styra åt ett
och samma håll utan onödiga girar.
Hålla undan, väja, motsatsen är
kära
Järngenua. Öknamn på en i en
segelbåt monterad motor.
Kantra. 1) En båt kantrar då den
pressas omkull av vind, sjö eller
förskjuten last.
2) Vinden sägs kantra då den hastigt
ändrar riktning.
Kardinalmärken utmärker sjöfartshinder.
Det finns nord-, syd-, väst- och
ostmärken, de står norr, söder, väster
och öster om hindret. Kardinalmärkena är
mönstrade i svart och gult. Se även
Lateralmärken.
Kick. En kick är ett spel med
block och talja som används för att
spänna storseglet genom att dra bommen
neråt längst masten.
Klart skepp Innebär att ett
örlogsfartyg är klart för omedelbar
strid.
Klys eller klyse. Ett hål genom
ett fartygs bordläggning för genomföring
av tåg eller kätting till förtöjning
eller ankring.
Knap Beslag på vilket man lägger
fast skot och fall.
Kompass. En magnetisk kompass
består av en magnetisk kompassros, fritt
upphängd i en kupol innehållande
rostskyddande vätska som t.ex. sprit.
Det finns även gyrostabiliserade
kompasser.
Kompasshus Kallas det hölje som
kompassen är upphängd i. Ofta är
kompassen upphäng i kardaner som gör att
den ligger horisontellt även om båten
lutar.
Kryssa. Att segla med omväxlande
styrbords och babords bidevind.
Kära. Att hålla nära t.ex. en
boj, ett sjömärke eller en udde.
Kölhala. När man kölhalar ett
fartyg så spänner man en lina under
kölen och drar den förut och akterut för
att avlägsna skaldjur och annat som
under årens lopp har fastnat under
vattenlinjen.
Kölhalning är också en gammal och
grym bestraffningsmetod. Den går till så
att ett rep sträcks under kölen,
varefter den kölhalade dras ned under
vattnet, under kölen och upp igen på
andra sidan. Oftast så slutade det med
att den kölhalade hamnade mellan repet
och kölen och klämdes till döds.
Lanterna. En lanterna är ett ljus
som fartyg är skyldiga att föra under
mörker och skymning. De viktigaste är
babordslanterna (röd), styrbordslanterna
(grön), topplanterna och akterlanterna
(vita). Lots, bogserare, minsvepare,
mudderverk o.dy. för fler lanternor.
Lateralmärken utmärker utkanterna
av en farled. Det finns babordsmärken
och styrbordsmärken. Babordsmärkena är
röda och har platt topp, styrbordsmärken
är gröna och har spetsig topp.
Latta. Tunn ribba av plast eller
trä i storseglets akterkant avsedd att
stabilisera akterliket (normalt har man
flera lattor i storseglet).
Levang. En styv, långskaftad
borste för rengöring av däcket.
Levang. Båge av metall som leder
skot eller block.
Lik. Kanten på ett segel, t ex
förlik, akterlik och underlik.
Lod. Anordning för att mäta
vattendjup. Det finns både elektroniska
ekolod och handlod med snöre.
Logg. Anordning för att mäta en
farkosts fart genom vattnet.
Lova. Att gira så att fartygets
förstäv närmar sig vinden. Motsatsen
heter "falla av".
Lovart. Det håll varifrån vinden
blåser.
Lovgirighet. Ett fartyg är
lovgirigt om det för midskepps ror vill
gå upp i vind.
Långskepps. Saker som ligger med
ena ändan föröver och andra ändan
akteröver sägs ligga långskepps, eller
längst långskeppslinjen. Motsatsen är
tvärskepps.
Låt gå. Att släppa någonting,
t.ex. "låt ankaret gå".
Lä. Det håll åt vilket vinden
blåser. Man säger att man är i lä då man
är skyddad från vinden bakom t.ex. en ö.
Länsa. 1) Att segla med vinden in
akterifrån.
2) Att tömma båten på vatten.
Lägga är ett annat vanligt ord.
Lägga av en förtöjning är att
lossa den och låta den gå.
Lägga ombord (ombordläggning),
kollision.
Lägga till är att stoppa ett
fartyg och förtöja.
Lägga till spels är att lägga ett
tåg i avhåll kring ett spel.
Lägga fast, att stuva/placera ett
föremål så att det ej kan röra sig eller
komma loss.
Lägga ut, motsatsen till lägga
till.
Lätta. 1) Att lyfta något, t.ex.
lätta ankar.
2) Att lätta på rodret innebär att
minska rodervinkeln.
3) Vädret sägs lätta då det klarnar
efter regn eller dimma.
Manillahampa. Är alls ingen hampa
(mullbärsväxternas familj) utan fibrerna
från bananväxten Musa textilis, som ger
utmärkt tågvirke. Numera ersatt av
konstfibrer.
Manna reling. När besättningen
ställer sig i givakt vid relingen. En
hedersbetygelse som i Sverige är
förbehållen kungligheter och besökande
statschefer.
Mantåg. Ett horisontelt tåg i
midjehöjd att hålla sig i. Jämför med
reling som är gjort av räcke och inte av
tågvirke.
Marvatten. En båt ligger i
marvatten då den är fylld med vatten men
ändå håller sig flytande.
Midskepps. 1) Rodret sägs vara
midskepps då det inte bildar någom
vinkel mot fartyget.
2) Midskepps är även platsen mitt i
fartyget, lika långt från för som från
akter.
Missvisning. Vinkelskillnaden
mellen jordens magnetfält och
meridianer. Samma skillnad som mellan
norr på kompassen och norr i sjökortet.
Uppgift om missvisning finns alltid med
i sjökortet. (se Deviation)
Naja. att med garn eller smäckert
tågvirke lägga fast ett föremål eller
ett grövre tåg.
Navigation. Konsten att kunna
läsa sjökort, sjömärken, fyrar, kunna
lägga ut en bra och säker rutt samt att
kontinuerligt kunna bestämma sin
position och kurs genom ytobservationer
och/eller bestickförning.
Nock. Yttersta änden av t.ex. en
bom eller rå.
Pillemasare. Gammal beteckning på
båtsman som inte förtog sig arbetet.
Plattläns. Att med vinden in rakt
akterifrån segla med förseglet och
storseglet ut åt var sitt håll.
Pollare. Grov kubbe av stål eller
betong avsedd att förtöja vid.
Pulpit. Metallräcke i båtens för,
avsedd som stöd.
Rappa ur. Att dra ut ett tåg
eller vajer ur ett block.
Reva. Att minska ett segels
exponerade yta. Görs genom att beslå ett
av seglets lik mot lämplig bom eller rå.
Sacka. Att med aktern före
förflytta en båt akteröver längst
fartygssidan. Motsatsen är "hala upp".
Schackel ser ut som en
kättinglänk som kan öppnas och förslutas
med en gängad tvärslå. Används till
exempel för att skarva kättingar.
Sejsa. Att med bensel, klämma
eller med bara händerna hålla ihop två
tåg så att de ej kan löpa.
Sjökort. En karta över ett
farbart vattendrag med speciell
utmärkning av djup, grund, grynnor,
vrak, sjömärken, fyrar, farleder o.d.
Sjömaning. Gemensamt namn på allt
arbete med tåg och vajer.
Sjömanskap är förmågan att på
rätt sätt hantera en farkost till sjöss.
Gott sjömanskap kräver bl.a. kunskap,
omdöme, beslutsamhet och vilja, och kan
endast förvärvas genom praktisk
erfarenhet till sjöss.
Sjömärke. Sjömärken är fyrar,
båkar, kummlar, stångmärken, tavlor,
märken, bojar och prickar. Dessa är
utsatta av sjöfartsverket för att
utmärka farleder och grund.
Skepp. Segelfartyg med tre eller
fler master.
Skivning. Skivar en tross gör man
när man lägger upp den i en mycket
prydlig spiral på däck.
Skot är det tåg som löper från
ett segels skothorn till ett spel med
vilket man kan skota seglet.
Skott. Väggarna i ett fartyg
heter skott. Skott som sitter under
vattenlinjen har som regel vattentäta
dörrar för att hindra fartyget från att
sjunka om det skulle ta in vatten.
Slag. 1) Man lägger ett tåg i
slag, inte öglor, runt en pollare, spel
e.d.
2) När man gör ett slag med en segelbåt
ändrar man kurs så att vinden kommer in
från motsatt bog.
Slagsida. Ett fartyg sägs ha
slagsida då de på grund av
lastförskjutning eller läckage lutar åt
endera sidan.
Slacka. Att ge efter på ett styvt
tåg. Motsatsen till "hala hem".
Slör. Att segla med vinden akter
om tvärs.
Spinnaker är ett segel vars övre
hörn (fallhornet) medelst ett fall
hissas upp i masttoppen, och vars två
nedre hörn (skothorn) kan skotas med ett
spel på vardera sidan. När man länsar så
kan båda skothornen hänga fritt, men när
man slörar så bör läsidan hållas ut med
en spinnakerbom.
Splits. Att splitsa ihop två rep
innebär att tvinna in de båda repens
kardeler i varandra till en nästan
osynlig skarv. Änden på ett tåg kan
också splitsas till ett öga. Även vajer
kan splitsas.
Styvhala. Att hala in på ett
slackt tåg tills det blir sträckt.
Stå. Innebär att omedelbart
avbryta en verksamhet, om man halar ska
man hålla an.
Exempel: "Stå vid vinschen"
Stå på. Att fortsätta med samma
kurs och fart.
Tagling. Att med garn linda ändan
ev. ett tåg så att det inte fransar sig
kallas tagling. Förr i tiden använde man
hästtagel till detta, därav namnet.
Tajt. Uppsträck, styvhalat,
spänt.
Tågvirke är ett gemensamt namn på
spunna linor, rep och trossar. Smäckert
tågvirke benämns lina och grövre benämns
tross. Riktigt klena linor kallas
märling eller sjömansgarn. Tågvirke görs
av fibrer som spinns till kardeler som
sedan tvinnas till en tross. Av trossar
kan man sedan slå en kabel.
Vajer består av sex kardeler
tvinnad ståltråd kring en sjunde s.k.
kalv av oljat fiberämne. Vajer kan vara
hård för stående rigg eller böjlig för
att gå genom block. Antalet stållinor
bestämmer hållfasthet och böjlighet.
Vant stagar upp masten i sidled.
På äldre segelfartyg var vanten även
utformad som en repstege på vilken man
kunde klättra upp i masten.
Vantskruv används för att spänna
vanten.
Vantspridare ser ut som
horisontala fenor på masten och används
för att hålla vanten så långt ut från
masten som möjligt. De fungerar på så
sätt som en hävstång för vanten.
Vakt. På fartyg är dygnet indelat
i sex vakter om fyra timmar. Dessa är
Hundvakten (00-04), Dagvakten (04-08),
Förmiddagsvakten (08-12), Middagsvakten
(12-16), Plattvakterna (1:a 16-18, 2:a
18-20) och Första vakten (20-24).
Vaterbom är en från fartygssidan
utfällbar bom till för att förtöja
fallrepsbåtar vid.
Vinda. Att ta hem på tåg eller
kätting som är lagd kring ett spel.
Örlogsfartyg. Fartyg och svävare
som tillhör ett lands marina
stridskrafter, som för det landets
örlogsflagga eller gös, som står under
befäl av utnämnda officerare och är
bemannade, helt eller delvis, av
militära sjömän. Alla örlogsfartyg är
inte beväpnade, men de som har offensiva
vapen benämns stridsfartyg.
Överhalning. Häftig krängning hos
ett fartyg orsakad av grov sjö, vind
eller lastförskjutning.
Överhandsväder råder då ett
fartyg på grund av för kraftig vind inte
längre kan föra segel eller manövrera
som normalt.
|