Jesus Christ Super Star
Regi:
Ulf Fembro Dirigent:
Staffan Sundås Körledare: Fredrik Svensson och
Mari Sundås I rollerna:
Jesus: Andreas Jeppsson
Judas: Andreas Jansson
Pontius Pilatus: Jens U Nilsson
Maria Magdalena: Kerstin Forsberg
Herodus: Johan Westermark
Petrus: Patrik Gullbing
Scenografi: Marie Robertsson
Kostym: Marie Robertsson och Viktoria
Rosén Koreografi: Oskar Sternulf och
Sara Lundgren Ljus: Lars Holgersson
Ljud: Björn Melin och Oscar Nilsson
Producent: Håkan Robertsson
I orkestern: Claes-Göran Bjerding,
Fredrik Myhr, Håkan Ceasar, Jan-Bertil Gustavsson, Jonas
Castell, Niclas Höglind, Olle Lind, Robert Tjäderkvist,
Stellan Gjerling.
Santa Mariakören,
Ronneby, och Carl Gustafs Motettkör, Karlshamn
Premiär, Ronneby, lördag 10 maj
Dramatisk och välgjort både vad gäller
regi, scenografi och sång - den engelske tonsättaren Andrew
Lloyd Webbers musikal Jesus Christ Super Star, gjorde gott
intryck vid premiären på lördagen i Tennishallen i Ronneby.
Det som främst imponerar är Ulf Fembros
regi av denna engelska musikal om Jesus, som hade urpremiär
1971. Öppningsscenen i Fembros uppsättning var bra med den
mäktiga kören, 80 personer, som trängdes bakom
kravallstaketen. Kraftfullheten i kören märktes bland annat i
sången Poor Jerusalem. Efter ett trumpetsolo kom hela kören
fram med dansare längst fram.
Mycket
vikt hade lagt vid färgerna i kläderna (Maria Robertsson och
Viktoria Rosén).
De stora prestationerna
gjordes av Andreas Jeppsson som Jesus och Andreas Jansson som
Judas Iskariot, samt Kerstin Forsberg som Maria Magdalena.
Andreas Jeppsson och Andreas Jansson lade in en oerhörd
dramatik sin sång.
I The last supper,
sista måltiden som Jesus äter med sin lärjungar, sjöng Andreas
Jeppsson och Andreas Jansson i växelspel med starka utspel
röstmässigt.
Andreas Jeppsson använde
stundtals ett mycket högt röstläge. Han bokstavligen ropar och
skriker ut sin vånda, som i I only want to say (Gethsemane).
Det är inte skönsång i första hand, utan drama, där Jeppsson
skickligt utnyttjar sitt röstläge maximalt.
Också Andreas Jansson har denna
framtoning av febrig, nästan gäll stämma som Judas Iskariot.
En effektfull scen gör fem herrar i
mörka kostymer, politiker och präster, som känner sig hotade
och anser att Jesus måste bort. Johan Westermark gör en
strålande roll som Herodes, här som en sorts showman i tv,
iklädd svarta kläder med guldbälte och med fem lättklädda
flickor dansande i bakgrunden (koreograf Sara Lundgren). So
you are the great Jesus Christ, sjunger Herodes (Westermark)
med hånfullhet och ironi i både kropp och röst.
Kerstin Forsberg som Maria Magdalena
hade en lugn, vacker röst. Hon gjorde flera bra framträdanden,
bland annat i Could we start again, please, tillsammans med
Patrik Gullbing (Petrus).
Föreställningens starkaste scen är den
där Pilatius tvingas piska Jesus hetsad av folkhopen (kören).
Kören sjunger oerhört suggestivt.
Pilatius gör för övrigt en stark
sångprestation genomgående, bland annat när han sjunger sin
dröm Pilate«s dream. Vid föreställningarna i Karlshamn kommer
att han gestalta Judas.
Det finns hela
tiden ett bra samspel mellan kör och solister. Däremot syns
inte orkester. Endast dirigentens (Staffan Sundås) nacke når
över läktaren där orkestern sitter. I början kändes det också
musikaliskt bristfälligt, som om inte ljudet mellan sångarna
och orkestern var tillräckligt samordnat. Det blev antingen
väldigt stark sång eller väldigt stark orkester. Möjligen
beroende på att jag satt direkt under en högtalare.
Man bör också betänka att hela
föreställningen med kort varsel på grund av strejken fick
flyttas från Kallinge till Ronneby.
Marie Robertsson som gjort scenografin,
och även, tillsammans med Viktoria Rosén stått för kläderna,
ska ha stort beröm för den mycket vackra färgsättning som de
fått fram i kläderna. Rött dominerar. Blodets, kärlekens färg?
Jesus har vita kläder: Oskuldens färg. Judas en röd tröja, men
ändrar denna så småningom. Kören växlar mellan rött, blått och
grönt. Det blev tillsammans med effektfullt ljus (Lars
Holgersson) starkt bidragande till den stora behållningen av
föreställningen.
Korsfästelsen har löst
tekniskt på ett genialt sätt.
I stort är
detta är en föreställning där ett viktigt budskap förmedlas
genom starka utspel, en mäktig kör, duktiga solister, god regi
och god scenografi.
Det är en krävande
föreställning som till största delen görs av lokala musiker
och sångare och en professionell regissör, Ulf Fembro, en
föreställning som borde rendera i kraftigt höjda anslagen till
kulturutövare i Blekinge.
Jane Betts
|